Close-up detail of an artwork displayed at the ambassade hotel.

De kunstcollectie

Ontdek de kunstcollectie van het Ambassade Hotel

CoBrA art: 1948-1951

CoBrA (acroniem voor Kopenhagen, Brussel en Amsterdam) is de belangrijkste Europese avant-gardestroming van na de Tweede Wereldoorlog. Zo'n vijftig experimentele kunstenaars van over het hele continent raakten in de periode 1948-1951 met elkaar verbonden door een directe en spontane manier van uiten. Ze herkenden zich in de experimentele kunst en de kenmerkende theorieën van de Deense, Belgische en Nederlandse oprichters: kunst voor iedereen, door iedereen.

Ze wilden afstand nemen van het academisme en lieten zich inspireren door kindertekeningen, volkskunst en middeleeuwse fresco's. Kortom, door allerlei kunstvormen buiten de klassieke kaders. Samen vormden ze een omvangrijke beweging, met vele aanhangers, manifestaties, uitingen en samenwerkingen in alle kunstdisciplines. Cobra is en blijft van grote betekenis voor zowel de Nederlandse als de internationale kunstwereld.

Artwork displayed in a classic deluxe room at the ambassade hotel.
Dining along the canal with artworks on the walls at brasserie ambassade.
Schaakbord opgesteld in de bibliotheekbar van het ambassade hotel.

Gegrepen door de uitdrukking begon het management van het Ambassade Hotel eind 2001 met het verzamelen van Cobra-kunst. De collectie omvat op het moment van schrijven ruim 800 kunstwerken.

Amsterdamse impressionisten

Ongeveer 1890 – 1915

Het Amsterdamse impressionisme was een kunststroming uit de late 19e, vroege 20e eeuw met vergelijkbare ideeën als het bekende Franse impressionisme. Voormannen Isaac Israëls en George Hendrik Breitner probeerden "snelle" momenten uit het Amsterdamse stadsleven vast te leggen, vandaar de naam "Amsterdamse impressionisten". Het daarmee gepaard gaande snelle tempo van de opkomende industrialisatie vormde een constante bron van inspiratie, onderstreept door de uitvinding van de fotografie. Om het idee van een momentopname, of de snelheid van een foto, te vatten, kortten beide kunstenaars hun kunstwerken radicaal in. Breitner werd er zelfs van beschuldigd zijn werk niet af te maken, omdat hij te impressionistisch en schetsmatig werkte.

COBRA-archief

Art collection
Art collection
Art collection
Art collection
Art collection
Wouter schopman - cobra stole my heart