Bij de Ambassade Group hechten we veel waarde aan de ervaringen en groei van onze medewerkers. Onze toegewijde teamleden spelen een cruciale rol in het succes van onze organisatie, en hun verhalen geven een uniek inzicht in het werken bij ons. Ontdek hoe onze gewaardeerde medewerkers zijn gegroeid, welke uitdagingen ze hebben overwonnen en waarom ze ervoor kiezen om deel uit te maken van ons familie bedrijf. Laat je inspireren en zie hoe het is om bij de Ambassade Group te horen.
Eelco Douma
Kun je ons wat vertellen over je werk bij het Ambassade Hotel? Hoe lang werk je hier al en hoe ben je hier terechtgekomen? Met welke functie ben je hier begonnen en waar ben je nu?
Schrik niet: sinds 1 maart 1994, ik kwam in dienst als receptionist nadat ik een open sollicitatie deed bij Ireen. Rond de eeuwwisseling ben ik nog een paar jaar Front Office Manager geweest en vanaf een reorganisatie in 2002 ben ik de Reservations Manager. Daarnaast beheer ik sinds 1998 als bibliothecaris part-time de boekencollectie van het hotel.
Wat maakt het Ambassade Hotel uniek voor jou? Wat onderscheidt het van andere werkplekken waar je gewerkt hebt?
Ik heb tijdens en vlak na mijn studie aan de UvA een paar jaar in twee andere boutique-hotels in de buurt gewerkt: het hotel hiervóór was veel kleiner, een soort mini-Ambassade Hotel destijds, waar in totaal 6 personen werkten. Ook daar unieke kunst aan de wanden en overnachtende schrijvers. Maar dat hotel werd noodgedwongen verkocht en de grotere schaal van het Ambassade Hotel, en dus een professioneler werkwijze, maakte het voor mij toen uitdagender om hier te komen werken.
Kun je een moment of herinnering delen die voor jou het meest memorabel is tijdens je tijd hier? Wat maakte dit zo speciaal voor jou?
Het begeleiden van het reserveringsproces en daarna de ontvangst van onze meest beroemde gasten heb ik altijd als de uitdaging gezien die me het meest bijblijft. Kom me maar vragen wie allemaal ik bedoel. Stiekem ben ik toch wel een stargazer.
Wat motiveert je om elke dag naar je werk te komen? Zijn er specifieke aspecten van je werk waar je echt van geniet?
Ik ben heel blij dat ik me nu volledig kan focussen op reserveringen maar ook dan is het elke dag weer afwachten wat er nou weer gebeurd: zelfs na al die tijd krijgen we te maken met verzoeken die ik nog nooit eerder heb meegemaakt. Verder geeft het collega Joost en mij de meeste voldoening wanneer we zien dat bezetting en omzet van het hotel is wat we verwacht hadden of zelfs beter.
Op welke manieren heeft het Ambassade Hotel je persoonlijk en professioneel gevormd? Zijn er specifieke vaardigheden of lessen die je hebt geleerd tijdens je tijd hier?
Oh zeker, ik heb geleerd assertiever te worden en dat toch op een rustiger manier dan ik vroeger deed. Ik heb ook geleerd kritischer te zijn op wat anderen je als informatie presenteren.
Kun je ons iets vertellen over de relatie die je hebt opgebouwd met collega’s en gasten tijdens je tijd hier? Zijn er momenten die je bijzonder zijn bijgebleven?
Nou, hahaha: allereerst heb ik mijn echtgenote als collega bij ons bedrijf Koan Float hier leren kennen en onze dochter werkt nu in het restaurant van het hotel, hoe mooi wil je het hebben? Eén van mijn beste vrienden was een part-time collega uit mijn eerste jaren in het hotel, hij is nu psychiater: een geweldige combi voor als ik eens lekker wil ventileren. Met een enkele vaste hotelgast ga ik wel eens dineren en bij één gast/schrijver heb ik een bestuurlijke functie in zijn literaire stichting.
Hoe zie je de toekomst van het Ambassade Hotel? Zijn er bepaalde ontwikkelingen of veranderingen waar je enthousiast over bent?
Er zijn weer hele mooie verbouwingsplannen, waarin er zelfs nog een paar kamers bij kunnen komen. Ik snap dat die niet zo één twee drie gerealiseerd zijn, maar ze zijn veelbelovend.
Als je één advies zou geven aan toekomstige medewerkers van het Ambassade Hotel, wat zou dat dan zijn?
Wil vooral niet alles te snel, wen eerst aan het bedrijf en de manier van werken, kijk of je je hier thuis kan voelen. Neem rustig de tijd voor een eventuele volgende stap in het bedrijf, dan zal het je niet spijten, want het is echt een heel mooi en bijzonder hotel.
Joost van der Kwaak
Kun je ons wat vertellen over je werk bij het Ambassade Hotel? Hoe lang werk je hier al en hoe ben je hier terechtgekomen? Met welke functie ben je hier begonnen en waar ben je nu?
Momenteel ben ik de Revenue Manager van het hotel, en houd ik me bezig met het optimaliseren van de kameromzet. Deze optimalisatie wordt bewerkstelligd door vraag en aanbod op elkaar af te stemmen, waar nodig verblijfsrestricties toe te passen, en goed te kijken welke kamerprijs op welk moment kan worden gevraagd.
Ik ben, op een onderbreking van twee jaar na, al sinds maart 2001 werkzaam bij het hotel, en ben aanvankelijk aangenomen als nachtreceptionist. Dit was een bijbaantje naast mijn studie geschiedenis, en ik draaide dan ook slechts een zes- à zevental nachtdiensten per maand. Na een jaar nachtreceptie ben ik op verzoek van het hotel overgestapt naar de dag-receptie, met een vergelijkbaar aantal maandelijkse diensten, en heb dit tot augustus 2008 met veel plezier gedaan. In de zomer van 2008 ben ik verhuisd naar Dublin, alwaar ik me tot de zomer van 2010 onder meer bezig hield met het afronden van mijn studie en werkzaamheden als tolk en, opnieuw, hotelreceptionist.
In augustus 2010 ben ik teruggekeerd naar Amsterdam én het hotel, en ben ik aanvankelijk fulltime gaan werken als Assistent Front Office Manager, en een jaar later als Front Office manager. Vanaf december 2012 ben ik gaan werken als Guest Relations Manager, en ben me in de daaropvolgende jaren, naast de dagelijkse operatie, meer gaan toeleggen op reserveringen en kamerprijsbeleid. Inmiddels ben ik dus Revenue Manager.
Wat maakt het Ambassade Hotel uniek voor jou? Wat onderscheidt het van andere werkplekken waar je gewerkt hebt?
Het hotel bevindt zich in meerdere grachtenpanden, op een erg mooie plek in Amsterdam, en dat is best bijzonder. Ik ben een lezer, en vind het ook leuk dat het hotel een ‘Schrijvershotel’ is, waar vaak (internationale) auteurs verblijven.
Kun je een moment of herinnering delen die voor jou het meest memorabel is tijdens je tijd hier? Wat maakte dit zo speciaal voor jou?
Herinneringen genoeg, en in de afgelopen jaren heb ik veel plezier gehad en gelachen met zowel gasten als collega’s. Ook is het leuk als een auteur (of filmregisseur) incheckt waarvan ik het werk bewonder.
Wat motiveert je om elke dag naar je werk te komen? Zijn er specifieke aspecten van je werk waar je echt van geniet?
Ik vind het leuk dat je bij een hotel altijd ‘aan’ moet staan, daar het werk nooit echt ophoudt. Het is uitdagend om er op toe te zien dat de operatie elke dag weer zo goed mogelijk verloopt, en de hoge (online) waardering op hetzelfde hoge niveau blijft. Genieten is een groot woord, maar als ‘verkoper’ kan ik een reservering die ons veel oplevert waarderen. Ook is het prettig wanneer het hotel volgeboekt is (en het restaurant ook), de organisatie staat, en de gasten tevreden.
Hoe zou je de bedrijfscultuur bij het Ambassade Hotel omschrijven? Zijn er bepaalde waarden die echt worden benadrukt?
Hoewel er uiteraard wel een zekere hiërarchie bestaat is de bedrijfscultuur behoorlijk horizontaal, en staat eigenlijk ieders deur open voor overleg of een leuk praatje. Het is informeel, maar wel professioneel, en bij tijd en wijle, mijns inziens, prettig hectisch. Ook is er duidelijk een gedeelde doelstelling wat betreft de bezettingsgraad van het hotel en de omgang met gasten (en met elkaar).
Op welke manieren heeft het Ambassade Hotel je persoonlijk en professioneel gevormd? Zijn er specifieke vaardigheden of lessen die je hebt geleerd tijdens je tijd hier?
Ik heb in dit hotel leren samenwerken, goed leren plannen en heb daarnaast mijn kennis van vreemde talen goed bij kunnen houden (aangezien met gasten hoofdzakelijk in het Engels, Frans en Duits wordt gecommuniceerd). Ook heb ik me bekwaamd in verschillende reserveringssystemen, en programma’s gericht op yield-management.
Kun je ons iets vertellen over de relatie die je hebt opgebouwd met collega’s en gasten tijdens je tijd hier? Zijn er momenten die je bijzonder zijn bijgebleven?
Sommige collega’s beschouw ik inmiddels als halve familie, ik zie ze immers bijna net zo vaak als mijn eigen gezin, en we hebben in de afgelopen jaren intensief samengewerkt. Collega’s die ik heb leren kennen als halve pubers zijn nu vader of moeder, en die veranderingen zijn leuk om te aanschouwen.
Hoe zie je de toekomst van het Ambassade Hotel? Zijn er bepaalde ontwikkelingen of veranderingen waar je enthousiast over bent?
Ik ben content met de functie die ik nu vervul en het is zeker nog uitdagend genoeg. Ik kan enthousiast worden over aanstaande verbouwingen in het hotel, die indirect ook weer gevolgen zullen hebben voor de invulling van mijn eigen werk. Ook hoop ik dat het personeelsverloop iets minder hoog zal zijn in de toekomst, maar misschien is dat gewoon inherent aan de bedrijfssector waarin we werken.
Als je één advies zou geven aan toekomstige medewerkers van het Ambassade Hotel, wat zou dat dan zijn?
Doe je best, kom op tijd, wees aardig tegen je collega’s en de gasten, zodat je binnen no time een gewaardeerd collega bent in een warme werkomgeving.
Wim Breden
Kun je ons wat vertellen over je werk bij het Ambassade Hotel? Hoe lang werk je hier al en hoe ben je hier terechtgekomen? Met welke functie ben je hier begonnen en waar ben je nu?
Ik werk hier inmiddels al 17 jaar. Ik ben begonnen via een uitzendbureau, maar ben al vrij snel in vaste dienst gekomen. Mijn loopbaan begon als ontbijtmedewerker en bagagist, maar vanaf het begin heb ik ook gasten ingecheckt. Het was altijd een kleinschalig en familiair bedrijf, echt een familiebedrijf.
Wat maakt het Ambassade Hotel uniek voor jou? Wat onderscheidt het van andere werkplekken waar je gewerkt hebt?
Wij willen onze gasten het gevoel geven van een ‘home away from home’, in tegenstelling tot andere hotels waar het personeel vaak onzichtbaar blijft. Hier krijgen we volop de ruimte om onszelf te zijn en kunnen we die unieke, persoonlijke service bieden die echt het verschil maakt.
Kun je een moment of herinnering delen dat voor jou het meest memorabel is tijdens je tijd hier? Wat maakte dit zo speciaal voor jou?
Er was eens een high society dame uit New York, een regelmatige gast bij ons. Haar portret, geschilderd door Andy Warhol, hangt in het MET in New York. Ze noemde me altijd haar “Dutch son”, en wanneer ze hier verbleef, was ik haar rechterhand. Omdat ik geen fooi wilde aannemen, gaf ze me altijd prachtige cadeautjes. We gingen vaak samen uit eten bij Zuid Zeeland. Ik zou haar eind juni 2010 bezoeken, maar helaas is ze in april dat jaar overleden. Ze was een buitengewone vrouw. Een andere keer heb ik zelfs twee handdoeken persoonlijk naar Parijs gebracht voor een gast en bij haar thuis afgeleverd.
Wat motiveert je om elke dag naar je werk te komen? Zijn er specifieke aspecten van je werk waar je echt van geniet?
De gasten, de diversiteit aan gasten en de waardevolle contacten met de terugkerende gasten.
Hoe zou je de bedrijfscultuur bij het Ambassade Hotel omschrijven? Zijn er bepaalde waarden die echt worden benadrukt?
Klassiek familiair, zonder starre hiërarchieën. Iedereen komt goed met elkaar overweg, ongeacht de functie. De sociale normen zijn informeel, en het voelt echt als een familiehotel.
Op welke manieren heeft het Ambassade Hotel je persoonlijk en professioneel gevormd? Zijn er specifieke vaardigheden of lessen die je hebt geleerd tijdens je tijd hier?
Het Ambassade Hotel heeft me echt gevormd en in balans gebracht, zowel professioneel als persoonlijk. Hier ben ik volwassen geworden.
Kun je ons iets vertellen over de relatie die je hebt opgebouwd met collega’s en gasten tijdens je tijd hier? Zijn er momenten die je bijzonder zijn bijgebleven?
Ik heb sterke relaties opgebouwd met mijn collega’s. Hoewel ik privé niet vaak afspreek met hen, is de band heel hecht. Door de jaren heen zijn verschillende collega’s en hun families goede kennissen geworden, die ik tijdens mijn reizen af en toe nog steeds bezoek.
Hoe zie je de toekomst van het Ambassade Hotel? Zijn er bepaalde ontwikkelingen of veranderingen waar je enthousiast over bent?
Ik zie echt mooie vooruitzichten voor het hotel, zolang we trouw blijven aan de Ambassade-stijl. Deze unieke stijl is wat het hotel zo bijzonder maakt.
Als je één advies zou geven aan toekomstige medewerkers van het Ambassade Hotel, wat zou dat dan zijn?
Omarm de persoonlijke service en het directe contact met de gasten. Grijp elke gelegenheid aan om op een natuurlijke, informele maar nette manier kleine gesprekken te voeren. Blijf altijd in de U-vorm, waarbij je respect en aandacht voor de gasten behoudt.
Peter Veenstra
Kun je ons wat vertellen over je werk bij het Ambassade Hotel? Hoe lang werk je hier al en hoe ben je hier terechtgekomen? Met welke functie ben je hier begonnen en waar ben je nu?
Ik werk al ruim 13 jaar bij het Ambassade Hotel. Ik ben via uitzendbureau Technicum gekomen als ad interim hoofd TD. Na een half jaar vroegen ze me om de functie volledig in te vullen.
Wat maakt het Ambassade Hotel uniek voor jou? Wat onderscheidt het van andere werkplekken waar je gewerkt hebt?
De historie van de omgeving, de prachtige panden die allemaal rijksmonumenten zijn, en het zo goed mogelijk voor hen zorgen. Het familiebedrijf, de goede band met collega’s.
Kun je een moment of herinnering delen dat voor jou het meest memorabel is tijdens je tijd hier? Wat maakte dit zo speciaal voor jou?
Ik heb goede herinneringen aan de vele literaire salons, waar de technische dienst het geluid mocht verzorgen, en aan de muzikale salons. Heel bijzonder vond ik ook de eerste coronatijd. Het hotel was leeg en ik zat voor onderhoudswerk op het dak van kamer 18. De stad was doodstil, er vloog geen vliegtuig over, en toen de klok 11 uur sloeg, kon ik de carillons van meerdere torens horen. Ik vond dat heel bijzonder.
Wat motiveert je om elke dag naar je werk te komen? Zijn er specifieke aspecten van je werk waar je echt van geniet?
Ik ben altijd gemotiveerd om te komen; het voelt als mijn bedrijf. Ik ben verantwoordelijk voor alle techniek en gebouwen, en dat kan ik niet loslaten.
Hoe zou je de bedrijfscultuur bij het Ambassade Hotel omschrijven? Zijn er bepaalde waarden die echt worden benadrukt?
Warm, correct, beleefd en respectvol.
Op welke manieren heeft het Ambassade Hotel je persoonlijk en professioneel gevormd? Zijn er specifieke vaardigheden of lessen die je hebt geleerd tijdens je tijd hier?
In aanraking gekomen met vele kunstsoorten en geleerd daar waardering voor te hebben.
Kun je ons iets vertellen over de relatie die je hebt opgebouwd met collega’s en gasten tijdens je tijd hier? Zijn er momenten die je bijzonder zijn bijgebleven?
Ik heb met een heel aantal collega’s een bijzondere relatie; sommigen voelen als familie.
Hoe zie je de toekomst van het Ambassade Hotel? Zijn er bepaalde ontwikkelingen of veranderingen waar je enthousiast over bent?
Zeer positief. Ik hoop dat alle verbouwingsplannen doorgaan, dan is het hotel helemaal klaar voor de komende 25 jaar. Door de ligging van het hotel is de toekomst zeer rooskleurig. Hoewel ik aan het eind van mijn carrière zit, kan ik bijna niet wachten om dat mee te maken.
Als je één advies zou geven aan toekomstige medewerkers van het Ambassade Hotel, wat zou dat dan zijn?
Dit is een prachtige plek om te werken. De Ambassade Groep is een prima werkgever. Ik denk niet dat het ergens anders beter zal zijn. Als er iets is wat je niet bevalt, praat erover. Je vindt altijd een luisterend oor.
Kepi Prasad Sapkota
Kun je ons wat vertellen over je werk bij het Ambassade Hotel? Hoe lang werk je hier al en hoe ben je hier gekomen? Met welke functie ben je hier begonnen en waar ben je nu?
Ik werk inmiddels zes jaar bij het Ambassade Hotel. Ik ben begonnen als receptie assistent en daarna overgestapt naar de Brasserie. Sinds 2021 heb ik de overstap gemaakt naar de afdeling Accounting.
Wat maakt het Ambassade Hotel uniek voor jou? Wat onderscheidt het van andere werkplekken waar je gewerkt hebt?
Oprechte service die door alle medewerkers aan onze gasten wordt verleend, de uitstraling van ons bedrijf uniek maakt. Zowel voor onze gasten als voor elkaar dragen we zorg, en deze boodschap is overal op de werkvloer duidelijk merkbaar.
Kun je een moment of herinnering delen die voor jou het meest memorabel is tijdens je tijd hier? Wat maakte dit zo speciaal voor jou?
Een van de meest memorabele momenten tijdens mijn tijd hier zijn de kleine gesprekken die je kunt voeren met de gasten in de gang of het aanpakken van een groepsdiner met je hechte collega’s. Deze interacties zijn bijzonder genoeg om mij dagelijks vol energie te houden.
Wat motiveert je om elke dag naar je werk te komen? Zijn er specifieke aspecten van je werk waar je echt van geniet?
Dat ik mijn talent kan gebruiken waar het nodig is.
Hoe zou je de bedrijfscultuur bij het Ambassade Hotel omschrijven? Zijn er bepaalde waarden die echt worden benadrukt?
Als familiebedrijf met een sterke passie en filosofie, streven we er voortdurend naar om onze gasten een unieke ervaring te bieden. Deze kernwaarden van gastvrijheid zijn verweven met een ambiance van kunst en literatuur.
Op welke manieren heeft het Ambassade Hotel je persoonlijk en professioneel gevormd? Zijn er specifieke vaardigheden of lessen die je hebt geleerd tijdens je tijd hier?
In de afgelopen jaren heb ik zowel persoonlijk als professioneel veel geleerd. In het restaurant heb ik uitgebreide kennis opgedaan over cocktails, wijnen en recepten. Op de afdeling Accounting heb ik veel geleerd over de administratieve werking van het bedrijf en de relaties die het bestaan van het hotel mogelijk maken.
Kun je ons iets vertellen over de relatie die je hebt opgebouwd met collega’s en gasten tijdens je tijd hier? Zijn er momenten die je bijzonder zijn bijgebleven?
Ja, zeker. De lachjes en kleine grapjes achter de schermen in de pantry zijn onmisbaar en maken het werkplezier compleet. De verschillende persoonlijkheden van collega’s en gasten zorgen voor unieke verbindingen gebaseerd op gezelschap en respect. Deze interacties zijn bijzonder en waardevol.
Hoe zie je de toekomst van het Ambassade Hotel? Zijn er bepaalde ontwikkelingen of veranderingen waar je enthousiast over bent?
Ik zie een mooie toekomst voor het hotel en de gehele Ambassade groep. Ik geloof dat een proactieve en positieve houding in het omgaan met veranderingen en uitdagingen ervoor zal zorgen dat alles uiteindelijk op zijn plek valt.
Als je één advies zou geven aan toekomstige medewerkers van het Ambassade Hotel, wat zou dat dan zijn?
Zet altijd de gast op de eerste plaats. Het is de kern van alles wat we doen hier. Werk met plezier en passie, want dat zorgt ervoor dat je je goed voelt binnen het bedrijf. Er zijn volop mogelijkheden om te groeien, dus grijp elke kans om te leren en te ontwikkelen.